fredag 9. oktober 2009

Twilight mania


Personlig tar jeg ikke del i den store Twilight-maniaen. Noe det er flere grunner til.
For det første så jeg filmen før jeg leste bøkene, visste ikke en gang om bøkene før en ganske lang stund etter jeg så filmen.. Filmen var topp underholdning og man kan jo ikke unngå å bli betatt av Robert PAttinsons fantastiske fjes.
Da jeg leste boka etterpå ble jeg nesten litt skuffa, det var rett og slett ikke så skummelt og spennende i boka som i filmen. Ble også litt skuffa over at de som laga filmen har valgt en så utrolig pen jente til å spille Bella, det samsvarer i allefall ikke helt med beskrivelsene i boka. men sånn er det, skuespillere ska være pene..

Jeg ble derimot meget nysgjerrig, men sånn er jo min natur..
Den andre og tredje boka var utrolig spennende!! Jeg kunne lese og lese hvor som helst, når som helst! Sidene var mange, og på engelsk, men jeg raste gjennom!
I fjerdeboken er oppbyggingen ENORM, det store øyeblikket nærmer seg, det du har ventet på i 300 sider nærmer seg: Krigen mellom vampyrene, slosskampen med alle de spennende "superkreftene"! Hvem kommer til å dø? Hvem blir skadet, ligger for døden men klarer seg? Hvem redder hvem? Spørsmålene er mange men svaret er et: Ingenting skjer. Det blir ingen krig, det blir ingen slosskamp. Bare en usynlig maktkamp som ligger å svever på overflaten. Spenningen bare dabber av. Det bare flyter ut og er ferdig. SKUFFA!

Det virker som den godeste Meyer har skrevet seg inn i en knipe. Hun har gitt fienden for mye makt og sine helter for lite til å bruke i kamp. Hun kan ikke la dem vinne en slosskamp de er altfor underlegne til å klare, derfor dropper hun hele kampen.. Tabbe?

Jeg vil ikke det skal virke som jeg ikke liker bøkene og ikke skjønner at folk gjør det for jeg gjør begge. men jeg klarer ikke helt å være fornøyd med slutten av den fjerde boka heller..

At det er et stort stykke litteratur som er verdt all heder og ære er det ingen tvil om, det er underholdning av klasse. Og jeg kommer til å se den andre filmen, og den tredje og den fjerde også, men klarer å holde meg i skinnet. Håper litt slossing legges inn i manus...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar